onsdag 25 januari 2012

Har det rätt bra ändå

Sitter och kollat på ett avsnitt av BBC:s Frozen Planet. Otroligt fascinerande och jag kommer på mig själv med att sitta och gapa stort utan att blinka flera gånger under varje avsnitt. Nu visade de precis en arktisk larv (Arctic wolly bear moth - Gynaephora groenlandica) som verkar ha ett fruktansvärt hopplöst liv. Den äter som en idiot varje sommar för att hinna få i sig så mycket föda som behövs för att kunna förpuppa sig. Men arktiska somrar är väldigt korta och den får sommar efter sommar se sig besegrad av den kommande vintern, krypa ned under en sten och låta sig frysas ned över vintern. Hjärtat slutar då att slå och den är väl i princip död hela vinterhalvåret. Sedan när våren kommer tinar den och "återuppstår" bara för att sedan fortsätta hetsäta hela sommaren igenom tills den åter låter sig frysas ned under stenen. Efter 14 år (ja du såg rätt, 14 år!!) har den äntligen fått i sig tillräckligt mycket näring för att, när den åter tinar på våren, förpuppa sig istället för att börja hetsäta. När den sedan till slut "kläcks" ur puppan och kan flyga iväg som en fjäril har den bara ett par dagar på sig att hitta en partner och reproducera sig innan vintern kommer igen. Sedan är det slut på det roliga. Snacka meningslöst liv. Vilken kämpe! Jag ska aldrig mer klaga på att jag har tråkigt eller för mycket att göra.

2 kommentarer:

  1. Stackars liten! Larven alltså. Har alla avsnitt inspelade så vi får väl titta på dom snart. :)

    SvaraRadera
  2. jag har oxå alla avsnitt inspelade ;)

    SvaraRadera