tisdag 27 oktober 2009

Blue-footed boobies

Ibland kan det vara ganska underhållande att plugga faktiskt. Inte för att jag tror att jag kommer klara tentan i fältbiologi imorgon men en omtenta kan väl inte vara så farligt...
Nä det roliga med plugget idag är nog blue-footed boobies :) Tänk att det finns så många skojiga djur som man aldrig har hört talas om! Letade efter en svensk översättning på dessa fåglar men hittade ingen så jag har översatt ordagrant på egen hand: blåfotade tuttar.
Visst, lunnefåglar i all ära, dom är jättesöta men dessa blue-footed boobies tycker jag faktist är bättre :) Dom lever på Galapagosöarna och har ett ganska eget sätt för att imponera på brudarna. Hannen steppar med sina blå fötter och får då tjejerna uppmärksamhet. Det är dock bara dom blue-footed boobisarna på Galapagos som gör så. Kommer det en blåfoting från någon annan ö fattar dom inte alls vad hannarna steppar för...

2 kommentarer:

  1. Yes!! Nästa resa blir till Galapagos!! Tror du jag får med mig pappa dit! Lunnefågeln är ju ursöt men dessa är ju urcoola!!!

    SvaraRadera