tisdag 30 november 2010

Vinter

Flämslätt, Skara 2006 (Vinterskog)

När vi nollades fick vi höra om och om igen att här aldrig blir några riktiga vintrar utan att de bara är tråkgrå skitperioder med regn och äckelpäckel hela tiden. Men vad hände sen? Jo, kaboom!! Och det blev den kallaste, snöigaste vintern jag tror jag upplevt någon gång. Och nu är vi där igen! -10 grader utanför fönstret, solen skiner och det är snö på marken. Inget mig emot, absolut inte! Jag älskar kalla vintrar med mycket snö! Och i år verkar hallänningarna ha lärt sig det där med snöröjning så denna vintern ska nog kunna bli bra!

Flämslätt, Skara 2006 (Vinterskog)

Men allting går så fort här! Det har liksom inte varit någon riktig övergångsperiod mellan höst och vinter. Det brukar alltid regna och snöa om vartannat ett bra tag innan vintern slår till på allvar. Men här vaknar man plötsligt bara en dag och så är vintern här. Tror det hände någon dag efter aprilvädersdagen jag skrev om då det toksnöade, regnade, haglade och var solsken. Det var samma sak i somras. Hösten brukar komma i slutet på augusti eller början på september. Sen gör sommaren ett sista ryck innan det blir höst igen på allvar. Men det hände aldrig här. Nollningen tog slut och skolan började. I samma veva blev det plötsligt höst och sommaren kom aldrig tillbaka. Inte ens för en dag. Man hinner ju inte säga hejdå!

Igloohajken på Häglared 2006

2 kommentarer:

  1. 10 minus - jösses.....här i Dalsjöfors visar termometern just nu på 22 minusgrader, här snackar vi vinter...

    SvaraRadera
  2. blir skönt att komma ner till "södern" imorrn då ;)

    SvaraRadera