onsdag 24 november 2010

Ingenting

Först fanns det ingenting, sedan exploderade någonting - Big Bang. Någon mer än jag som finner det aningen svårt att greppa?
Universum är oändligt men det expanderar hela tiden. Alltså måste det finnas utrymme för det att växa sig större? Men utanför universum finns ingenting. Vad är ingenting för något? Smakar det något? Doftar det gott? Är det kallt eller varmt? Om man nu antar att man faktiskt kan ta sig till änden på universum, till ingenting - är det då som att gå in i en vägg? Eller trillar man liksom av?

Men om nu universum är oändligt borde man ju kunna färdas hur länge som helst utan att nå slutet, för med oändlighet menas ju att det inte finns något slut. Men hur kan man då säga att universum expanderar? Oändlighet + 1 är fortfarande = oändlighet. Hur kan något som redan är oändligt bli större?

Jag fattar ingenting. Men nu har jag fått en ledtråd. Jag tänker ägna hela nästa sommar åt att leta efter denna skylt för att få svar på mina frågor. Någon som ska med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar