torsdag 4 november 2010

Varning för älg!

Som ni kanske alla vet körde jag och Simon för ett par år sedan på en älg. Jag satt i passagerarsätet och bromsade som aldrig förr. Tyvärr finns det ingen broms på den sidan bilen på svenska bilar så kollisionen var ett faktum. Bilen vi färdades i var en liten vit golf från -88. Bra årgång enligt mig, dock inte så bra att köra på älgar med eftersom en stor älg är ungefär lika stor som en liten golf. Trots att vi nästan hann få stopp på bilen och att det, när allt kom omkring, egentligen var älgen som sprang på oss och inte tvärtom, var detta en traumatisk händelse i mitt liv som etsat sig fast i min hjärna. Detta fastän att ingen kom till skada sånär som på en buckla, från älgstackarns knä, i sidan av bilen. Jag tror att både jag och älgen fick oss en tankeställare den kvällen.


Jag blev som sagt ganska skärrad och efter den händelsen har jag alltid varit på min vakt och suttit på helspänn utan att blinka då jag kört bil genom mörkret. Detta tycker jag är fullt förståeligt och ni hade säkert förstått mig om ni varit med i bilen den kvällen. Vad som stör mig är att jag på sistone även börjat oroa mig för älg när jag varit ute och cykeltränat, och detta mitt på ljusa dagen! Tänk att köra på en älg i 50km/h (eller hur snabbt jag nu kör i nedförsbacke) med cykel! Visst, jag har hjälm men vad fan hjälper det om man kör in i en 500kg stillastående älg. Det är som att köra in i en betongvägg, med päls. Då måste jag säga att en liten vit golf från -88 känns riktigt tryggt och säkert!

Vad jag egentligen ville komma fram till med detta inlägg var att det faktiskt inte är helt obefogat att oroa sig för älg under cykelturerna. Det kan faktiskt hända! Det är till och med en kille som heter Kim som har testat: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8069486.ab. Så nu kommer jag väl bara att bli ännu mer nojjig antar jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar