onsdag 6 oktober 2010

Tältat

Igår åkte vi iväg tidigt på morgonen med klassen till Unnaryd utanför Hyltebruk för att tälta. I det stora hela var det riktigt kul och grymt skönt att få komma ut i naturen lite och elda =) Börjar dock bli jävligt trött på alla insekter vi måste kolla på hela tiden...

Fint väder hade vi!

Som tur var var det inte bara insekter denna gången! Vi började med att åka ut två och två i en motorbåt på sjön Bolmen med två grabbar från Vildmarksgymnasiet. Det gick stora vågor på sjön och vattnet sköljde över iaf en av vildmarksgrabbarna till min och Marcus stora lycka =) Väl ute på sjön fick vi plocka upp ett nät fyllt med abborrar, mörtar och en ensam gös.

Mörtar, abborrar och en gös!

Jag och Marcus kokar makaroner och steker köttbullar ala Anso till lunch!

Sedan var vi ute på tre olika ställen i Bolmen och placerade ut små boxar (typ väderstationer) som kommer att läsa av vattentemperaturen en gång i timmen i fyra år (förutsatt att någon klåfingrig rackare inte sabbar dem för oss). Grabbarna fick vackert klä av sig och vada en bit ut i vattnet för att få dit mätgrejen! Håvade insekter i vattnet gjorde vi förstås också som vanligt.

Bolmen

Mätgrejen

Grabbarna ska bada...

På kvällen var det dags för trerätters middag! Förrätten bestod av rökt (?) lax på hårt bröd. Varmrätten var färsk regnbåge från deras egen odling som vi rensat tidigare under dagen. Det var spännande att se hur länge hjärtat slog efter vi tagit ut det från kroppen! Och fiskarna sprattlade i flera minuter efter vi tagit ur alla inälvor och allt... Laxen grillades i alla fall över öppen eld och blev kalasgod ihop med en enkel potatissallad som vi också rörde ihop på plats. Efterrätten blev smuldegsäppelpaj i gjutjärnsgryta över öppen eld samt hemmagjord vaniljsås som vår vildmarksexpert Juha förberett innan vi kom. Allting var jättegott!

Regnbågen vi åt till middag på kvällen

Grilla lax (regnbåge)

När klockan var runt tio på kvällen och man helst bara ville slippa undan och gå och lägga sig skulle vi naturligtvis kolla på insekter igen. Vi hade riggat upp en stark lampa vid ett vitt lakan en bit bort där vi skulle se på nattflyn och mätare. (Insekter dras till ljus som ni väl alla vet) Men så plötsligt övergick tröttheten till övertrötthet och då blir allting så otroligt roligt! Jag vet inte om det var den där burken med ättika/sprit/nånting blandningen vi använde för att söva (döda) insekterna med eller om det var den där jätteskojiga mätaren vi hittade men satan vad roligt jag hade =) Efter det satte vi oss kring elden igen och grillade marschmallows!

En av de två skojiga mätarna vi hittade!

Den andra mätaren. Ser ni "ansiktet"? Ser ju jätteskojig ut! :D

Grillar marschmallows

Idag gjorde vi inget nytt. Håvade lite mer insekter och så. Sen grillade vi korv och gjorde chokladbananer! Vi hittade en rolig svamp också. Stinksvamp - Phallus impudicus. Den ser ut som den heter, som en fallos! Den lukter som den heter också... stinker...