torsdag 8 april 2010

Tentavakter

Tentavakter är ett säreget folk. Varifrån kommer dom? Varför är dom alltid så buttra? Och hur gamla är dom egentligen?

Detta är frågor jag aldrig tror att jag kommer få svar på. Googlade tentavakt och det första jag fick se var ett bittert inlägg från någon som hävdade att det absolut inte heter tentavakt utan skrivvärd. Det namnet tycker jag inte passar in alls. Skrivvärd låter ju ändå ganska trevligt. Nästan som tågvärd eller tågkonduktör.

Jag försökte hitta en bild på en tentavakt på internet men det enda jag kunde hitta var den här. Jag gissar att det är en tentavakt som står bakom kameran. Det är synd för då får ni inte se hur dom ser ut.
Då jag istället sökte på skrivvärd som dom vill kalla sig hittade jag en inte allt för anständig bild. Den bilden får mig ännu mer att fundera på varför dom så promt vill kalla sig skrivvärdar.
Detta kan jag säga direkt att det nog förhoppningsvis inte är någon tentavakt/skrivvärd. För dom brukar inte se så lyckliga ut och brukar ha lite tråkigare och mer heltäckande kläder. Hos kvinnliga tentavakter är det dock mycket vanligt med nylonstrumpor precis som mannen på bilden bär.

Min egna bild av en tentavakt skulle kunna vara följande:
(Det finns så klart manliga tentavakter också). Tentavakterna bär alltid tråkiga kläder. Dom är alltid pensionärer. Dom har alltid vaknat på fel sida. Dom hatar ungdomar för att dom använder mobiltelefon. Dom fikar hela tiden men blir ändå inte farligt feta. Jag vet dock fortfarande inte varifrån dom kommer. Är det helt enkelt vanliga pensionärer med för mycket fritid?

7 kommentarer:

  1. Simon i målsyd8 april 2010 kl. 12:16

    Hur lyckas du träffa buttert folk hela tiden? Våra tentavakter är gamla godingar man kan skämta med. Brukar öppna med frasen:"hur e de?" och sedan skiner de under hela tenta tiden och de önskar en bra dag när man lämnar salen. En dag kanske jag träffar en otrevlig jag me...;)

    SvaraRadera
  2. Jag känner bara en tentavakt. Trevlig och snygg!

    SvaraRadera
  3. De kläcks ur ett beige ägg, med pappiljotter och mystofflor på fötterna... Fast våra tentavakter är en kombination av pensionärer och propra 40 åringar med en pinne i arslet... Fast vi hade en riktigt mysig en på kemitentan som pratade i 5 minuter innan tentan om hur jobbigt det såg ut med våra tjocka böcker :p

    SvaraRadera
  4. man ska inte ligga på rygg och läsa böcker. till slut somnar man och får boken i ansiktet. kvävning eller näsblod är då ett faktum

    SvaraRadera
  5. Jag ser en tentavakt varje dag, min sambo jobbar nämligen deltid som sådan. Har visserligen aldrig sett henne in action men jag kan knappast tro att hon bekräftar fördomarna.

    SvaraRadera
  6. Ha ha! Kan inte annat än skratta, det var ju humor i kommentarerna. Jag är 65 år och har börjat som tentavakt för att dryga ut kassan. Försöker fixa till mitt yttre och se till att ha bra andedräkt, fräxiga kläder o.s.v. ha ha. Hälsar eleverna välkommen och talar om vilka regler som gäller och önskar dom Lycka till.

    SvaraRadera