lördag 20 mars 2010

Nu kan du snart göra dig osynlig!

http://www.aftonbladet.se/pryl/article6809567.ab
Det är ju helt fantastisk vilka viktiga grejer forskarna sysslar med nu för tiden. Det var bättre förr då dom fortfarande uppfann hjulet eller glödlampan. Jag tycker nog att en osynlig människa låter lite väl farligt. Jag menar, kan ni föreställa er så många felfria inbrott som skulle kunna göras!? Jag och Lotta hade nog i och för sig behövt en osynlighetsmantel under våra deltagarår på Åsundsholm för att busen skulle blivit ännu bättre. Hur hittar man en osynlighetsmantel som ligger slängd hemma någonstans förresten? Den lär ju va osynlig, hur ska man då kunna använda den?

Trots att kanske inte all forskning är viktig så har jag en bra nyhet i forskarvärlden också. Ni har säkert läst om det. I bröstmjölk finns ett protein som vår kropp i normala fall är obenägen att ta upp. Men om man har cancer så tar cancercellerna upp proteinet. Cancercellerna blir till och med så "exalterade" av proteinet att de fullkomligt slukar det så att proteinet når ända in i cellkärnan vilket medför att cellen dör. Detta har redan till viss del testats på människor med urinblåsecancer och resultaten har varit lyckade. Jag har hört att det nog ska fungera mot upp emot 40 olika cancerformer. Revolutionerande! Det var dessutom svenska forskare som kom på det så vi har nog ett Nobelpris att vänta =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar