torsdag 3 december 2009

Irländsk älg

När jag gick första året på gymnasiet skrev jag ett arbete i engelskan om Irland. Jag hade lånat en bok på biblioteket om landet och hittade där i en väldigt (enligt mig) intressant sak. Det stod om en utdöd jätteälg som levt på irland för många tusen år sedan. Den var helt enorm, ingenting mot våra små älgar i nutida Sverige utan något extra ordinärt! Självklart skrev jag om denna Irländska jätteälg i mitt arbete men mina klasskompisar var skeptiska till min upptäckt... Jag visade dom i boken jag läst det i men eftersom boken såg lite "turistig" ut så var dom fortfarande något skeptiska. Men nu har jag äntligen beviset!

Vi var idag på Zoologiska muséet i Lund där dom har en hel massa naturaliesamlingar av skellet (varav vissa utdöda), uppstoppade djur, insekter och allt man kan tänka sig. Det värsta vi såg var en apa nedknökad i en gigantisk burk med sprit. Den såg visserligen glad ut men lite äckligt var det... Vad jag ville ha sagt var att i en stor glasmonter fanns ett gigantiskt horn från en så kallad jättehjort, även kallad Irländsk älg :) http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4ttehjort

Hornet var minst en meter långt och en halvmeter brett och vägde 35kg. Det gäller att tappa bägge hornen samtidigt när dom väger så mycket... Jag kan knappt föreställa mig hur stor kropp djuret måste ha haft för att klara av att bära 70kg horn på huvudet. Tilläggas bör att hornen faller av varje år och nybildas igen på ett halvår... Växtvärk?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar