måndag 18 maj 2009

Änglar och demoner

Jag hade verkligen sett fram emot att få se denna filmen. Läste boken för någon vecka sen och den var verkligen helt otroligt bra, liksom de andra böckerna av Dan Brown. Den enda boken jag inte läst av honom är DaVinci koden. Jag har sett filmen och tycker den är jättebra så boken lär ju vara ännu bättre. Men iaf, jag måste säga att jag blev grymt besviken på filmen! Ok, jag hade ju inte väntat mig att den skulle vara lika bra som boken men det var mycket större skillnad än jag trodde att det skulle vara. Det är kanske dumt att jag berättar hela boken/filmen här om någon inte sett eller läst den. Se gärna filmen för den är säkert bra om man inte läst boken. Men lova mig att ni läser boken också! Den får man bara inte missa! En av de största felen i filmen var väl att dom räddade livet på en gubbe som dom i boken faktiskt aldrig lyckades rädda... Bara det tycker jag är en ganska så stor miss. Kohler, chefen på CERN, fanns inte med i filmen över huvudtaget. Inte ens brännjärnen stämmer. Det första brännjärnet, illuminati, var inte med. Och det sista, det sjätte, brännjärnet var fel symbol. I boken var det ett ambigram av de fyra elementen men i filmen var det två korslagda nycklar. Förstår inte att Dan Brown har godkänt filmmanuset. Om nån vill låna boken har jag den hemma, bara att höra av sig!

Det är lite som Harry Potterfilmerna. Har man precis läst böckerna blir man jättebesviken när man sedan ser filmerna. Antar att samma sak gäller Sagan om ringen. Jag tycker så mycket om filmerna att jag inte vågat mig på att läsa böckerna. För om ja läser dom kanske jag inte tycker om filmerna sedan...


Tidigt i lördags morse åkte vi till Danmark jag, Simon, mamma, pappa och Jonathan. Vi skulle kolla på cykeltävling. Det var tokfint väder i Sverige men så fort vi kom över till Helsingör blev det mulet och trist. Sedan började det regna. Loppet var ca 21 mil långt med iaf en toklång backe som dom körde uppför minst tio gånger. Det ska visst vara den tuffaste cykeltävlingen i Danmark har jag hört. Och med de väderförhållanden som rådde i lördags är det inte konstigt att bara ca 20 cyklister tog sig i mål av 104 startande... Det var ännu fler anmälda men många valde tydligen att inte ens ta sig till start. Andreas blev tvungen att bryta pga av ryggen som han haft problem med det sista. Den är visst inflammerad och mådde väl inte direkt bättre av det iskalla regnet så jag tycker han gjorde helt rätt i att bryta. Bättre att vila lite så att ryggen fungerar på Ringerike i juni.


På kvällen var vi helt slut allihop (Andreas satt redan på flyget hem). Trötta, blöta, kalla och hungriga letade vi upp en pizzeria i Holbaek. Melodifestivalen missade vi eftersom det bara fanns en enda kanal på tv:n där vi bodde. Men men, jag vet ju hur det gick ändå. Grattis Norge! Igår, söndag, när vi skulle åka hemmåt igen var vädret mycket bättre. Dålig planering av cykeltävlingen :P Vi strosade runt lite i Helsingör innan vi åkte hem till Borås igen.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med, Filmen var ruskigt kass när man läst boken... Men sagan om ringen kan du läsa för filmerna är bra ändå ;) // MalinJ

    SvaraRadera
  2. Tack så himla mycket för att du delade med dig dina åsikter angående boken/filmen. Jag har sökt som en dåre efter någon som jämför boken med filmen! Jag läste precis ut boken och den var fantastisk! Jag blev dock lite orolig om filmen, för jag har inte sett den, endast trailern. Och där var det ju massa konstiga grejer! Jag hittade ingen info om att Kohler skulle vara med och massa annan skit - varför tar dom bort det?!

    Tack för att du delade med dig iallafall.

    Ha det gott.

    SvaraRadera