söndag 5 januari 2014

Obligatorisk årssammanfattning

2013 skulle bli mitt år. Jag hade ett enda nyårslöfte - att fucka ur lite mer. Lyckades jag?

Jag kan knappast påstå att det blev på det sätt jag planerat. Jag har varken hoppat fallskärm, tagit dykarcertifikat eller flyttat till andra sidan jordklotet. Däremot hann jag med mer under 2013 än vad jag rimligtvis borde hunnit med under tre års tid.

Jag har

  • läst två distanskurser parallellt under våren i Miljöbalken samt Klimatförändringar och lyckats bli godkänd i båda
  • varit producent, koreograf, dansare, statist, scenarbetare och dekorarbetare för Studentrevyn
  • gjort klart och redovisat mitt examensarbete samt ansökt om examen
  • varit vandringsguide i bergen på Mallorca för 14 glada vandrare
  • återupplevt husvagnslivet med familjen i Norge
  • träffat vänner och släktingar jag inte sett på över tio år, däribland några av storleken mindre som jag aldrig förut sett
  • planerat och genomfört Åsundsholmslägret som programchef
  • planerat och genomfört Lägr1 med 500 deltagare, även där som programchef
  • avslutade året med att åka pistmaskin tills det endast var en halvtimma kvar av 2013
  • skålade in det nya året med öl tillsammans med en nyfunnen stjärna på en balkong i ett regnigt Borlänge till ljudet och ljuset av hundratals färgglada raketer

Däremellan har jag i vanlig ordning skrattat, gråtit, träffat nya vänner, träffat gamla vänner, badat, varit lycklig, tränat, blivit sårad, jobbat för lite, jag har väggat, brutit ihop och kommit tillbaka åtskilliga gånger. I det stora hela har 2013 uppfyllt förväntningarna och även kommit med flera överraskningar. Hur stressad jag än varit över allt jag tagit för mig och även om det stundtals, eller till och med oftast, varit jobbigt, så har det i slutändan varit värt det. Jag vågar nog klassa tiden som vandringsguide och de två veckorna på Lägr1, med allt det medförde, som de starkaste, viktigaste och roligaste händelserna under hela året. Jag har, efter sex veckors ledighet i somras, fortfarande inte lyckats få ekonomin på fötter. Men med alla de soltimmar jag blivit bortskämd med, var detta helt klart rätt sommar att inte jobba. Lika rätt som det var att lämna Sverige, med ett väder som kunde liknas vid en riktig dålig sommar i Norrland, för att fira jul med hela familjen på Mallorca.

2014 blir året då jag

  • lämnar jobbet i betongbunkern, som de senaste månaderna sakta men säkert förstört min rygg, för ett nytt, mer stimulerande och mindre nedbrytande arbete
  • bryter tio år gamla, invanda mönster för att göra något nytt
  • ser i större utsträckning till mina egna behov och önskningar framför andras
  • bygger upp min kropp igen och blir kvitt den, numera, ständiga smärtan i ryggen
  • genomför mitt livs första triathlontävling

2013 i bilder

Studentrevyn

Studentrevyn

Vandringsguide i bergen

 Vandring

Svalkande avslut på lång vandring

Midsommar 

Bodde en månad i tält 

Upplevde snö mitt i sommaren även i år 

Sett mig omkring i Världen 

Sett natur jag aldrig sett förut

Naken på Åsundsholm

Krigare på Åsundsholm

Ekorre på Åsundsholm

Lägr1

Lägr1 

 Årets sista dopp 14 september

 Blåsväder

 Fånerier i Örebro

Tack 2013 - Välkommen 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar