tisdag 25 december 2012

Zlatan

Såg ni att Zlatan var med i Ferdinand igår? Likheten är zlående... 


Jag blev förvånad över hur tråkig Kalle var igår. Det tog aldrig slut. Flera jular i rad har jag varit bitter över att julklappsutdelningen skett samtidigt som Kalle Anka så att vi missat det varenda år. När vi var yngre var det guld värt att hinna hem till lugnet på Hjortrydsvägen lagom tills Kalle började så att vi tillsammans i familjen kunde se på det i lugn och ro. Visst är det lite nostalgi och både jag och bror duktig satt och fascinerades över hur de lyckats få musiken att helt stämma överens med bilderna i det gamla tecknade klippet om Snövit och de sju dvärgarna. Något så avancerat skulle någon aldrig våga ge sig på nu. Det tar för mycket tid.

Men hur nostalgiskt det än är så vore det kul med lite förnyelse. Kanske att de något år kunde våga sig på att visa ett klipp ur Bambi istället för Askungen? Eller Lejonkungen istället för Djungelboken? Det skulle liva upp lite istället för att vi alla fastnar i samma gamla mönster år ut och år in. Anledningen till att Kalle började visas på julafton från första början förmodar jag var för att alla barn skulle vara så djupt insjunkna i vad som visades på tv att de inte skulle märka när pappa (mamma/storebror/morbror etc) smög sig ut för att klä om till tomte. Jag tror dock inte detta fungerar lika bra för nutidens barn som ser på tv dagligen och kräver mer variation för att tycka att det är intressant (eller?). Visst, de visar alltid ett par överraskningar varje år men det är bara de sista minuterna. Och varje år känner jag mig äldre och bittrare. Animerat är jättebra. Absolut. Men vad hände med alla gamla fina tecknade filmer? Monsters Inc verkade väl ganska kul men vad var det där andra? Med polkagristräden? Aldrig hört talas om. Fanns det inget roligare?

Det var i alla fall lite förnyelse i år i och med Disneys bortklippning av den svarta dockan. Först blev jag irriterad över det eftersom det under hela året varit så mycket snack om vad som är rasistiskt och inte. Speciellt sista månaden med allt prat om huruvida pepparkaksgubbar ska få gå med i Luciatåget eller ej. Otroligt fånigt. Hur som helst så tänker jag, efter att ha fått höra anledningen, inte gå runt och sura över det mer.

"Den svarta dockan i tomteverkstaden är en "Pickaninny/Blackface". Det är en grovt rasistisk nidbild om amerikanska svarta. De framställdes som slöa och dumma individer som inte kunde ta hand om sig själva. Som promiskuösa och gudalösa som skulle behandlas som en lägre stående kass. Trots att detta var bilder på barn så framställdes de ofta sexuellt. Bilderna användes också på tvålreklam då man såg det som att man kunde tvätta bort "svartheten", som man gjorde med bläckfläckar. Detta var under samma tidsperiod som vi i Sverige höll på med rasbiologi."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar