lördag 3 mars 2012

Restid = Egentid?

Fick en tidning från Region Halland igår. Allt skräp jag får i brevlådan brukar bli slängt, likaså Region Halland. Men jag brukar alltid ta ett par sekunder för att bläddra igenom ifall där, mot förmodan, skulle stå något intressant. På andra uppslaget möts jag av en stor bild på glada människor som åker tåg. Under bilden står det "På tåget blir restid Egentid". "Har du upptäckt möjligheterna med att åka kollektivt? På tåget eller bussen får du en stunds egentid att fylla med precis vad du vill. Så slå dig ner, andas ut, läs en bok, planera veckomatsedeln, jobba, umgås - eller bara dröm dig bort." Jo men visst, kanske om man är blind och döv samt helt immun mot stress. Ok, jag kan hålla med om att det kan vara skönt att åka tåg ibland men då måste allt stämma.

"Det finns hur mycket skojigt som helst att göra på tåget"

Så här vill jag att det ska vara när jag åker tåg:
- Tåget måste vara i tid
- Mp3:n måste vara fylld med bra musik
- Tågvagnen bör vara näst intill tom på folk, eller i alla fall på folk som låter eller luktar för mycket...
- Helst ska det vara vackert väder ute och nyputsade fönster på tåget så att man kan se det vackra vädret
- Jag ska sitta på rätt håll och rätt sida så att jag kan se havet
- Det ska vara behaglig temperatur på tåget oavsett utomhustemperatur.

Så här brukar det i regel vara när jag åker tåg:
- Tåget är försenat eller, ännu bättre, inställt
- Tåget visar sig vara en buss, tyvärr lite för sent så att jag missar även den
- Tåget avgår faktiskt i tid. Jag är glad tills vi stannar minst en kvart strax före Varberg för att "invänta ett mötande tåg" eller "vänta på grönt ljus"
- Jag missar anknytande tåg och blir fast i Varberg halva dagen
- Det spöregnar och är iskallt utomhus
- I tåget (speciellt mellan Varberg och Borås) är elementen antingen inställda på -50 eller +50 grader
- Det sitter en dagisklass i min vagn. Är det inte en dagisklass är det ett gäng fulla, skrikiga Elfsborgssupporters
- Jag har glömt min mp3 eller så är batteriet slut. Sist hade gummigrejen på hörsnäckan trillat av men jag envisades med att försöka använda den ändå vilket gav mig skavsår i öronen
- Jag måste kissa men inser att toaletten är flera vagnar bort alternativt trasig
- Jag behöver inte alls gå på toaletten men sitter precis jämte den och doften skvallrar om att personen som just varit där inne i en halvtimma inte har en bra magdag
- Det är så mycket folk att jag får stå
- Jag får sitta ned men inte vid ett fönster utan jämte någon som somnat och dreglande lutar huvudet mot min axel
- Jag får faktiskt sitta ned vid ett fönster men självklart vid skarven. Någon har dessutom sprängt en filmjölksförpackning utanför så jag ser ändå ingenting ut genom fönstret

2 kommentarer:

  1. Hahahahaha - du är för rolig!! ♥ Himla otur du måste ha... De få gånger jag åker tåg tycker jag det är rätt mysigt ändå - utom kanske den gången vi åkte tåg (många år sedan) i Finland och hamnade i samma kupé som ett gäng fulla bråkande ungdomar med knivar i bakfickan....huh!

    SvaraRadera
  2. haha jag läste kvinnor i bakfickan och förstod först inte riktigt :P

    SvaraRadera