tisdag 8 februari 2011

Havsskorpioner

Nu läser vi en kurs i skolan som heter zoologisk och botanisk evolution. Jag måste säga att den är riktigt spännande! Jag har sedan vi läste om istiden och dinosaurier på lågstadiet fascinerats av hur världen förändrats under alla miljoner år (vilka barn tycker inte det är spännande??). På föreläsningen igår fick jag lite samma känsla som den gången i andra klass då vår fröken berättade om istiden och hur tjock isen var. "Tänk er kyrkan (Toarps kyrka i Dalsjöfors) och att ni ställer 60(?) likadana kyrkor till ovanpå den! Så tjock var isen, 3km!" Jag vill minnas att jag ritade en teckning med en pyttepytteliten kyrka i ena hörnet, sedan ritade jag en rektangel över resten av papperet - isen!

När Göran på gårdagens föreläsning berättade om några av djuren som levde i havet för 255-460 miljoner år sedan satt hela klassen tysta med ögon stora som tefat. 60 centimeter stora trollsländor, tusenfotingar på över två meter och havsskorpioner på upp till fem meter! (Havsskorpioner tillhör Arthropoda, leddjur) Bara dess klo var en halvmeter... Man har dock inte kunnat hitta några fossil på fem meter stora havsskorpioner utan "endast" på 2,5 meter, men allt tyder på att de kunde bli upp till fem meter. Tänk er att stöta på en sådan när man är ute och snorklar! Var nästan så att jag blev tvungen att kika efter monster under sängen innan jag gick och lade mig igår...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar