torsdag 17 december 2009

100% bra väder

Halmstad har idag verkligen visat sig från sin bästa sida. Eller i alla fall sin bästa vintersida. Strålande sol, 10cm snö och runt 5 minus. Då passade jag, Matilda, Sofia och Petra på att åka ut till Toftasjön och leta insektsgnag i träden. Vi hittade en del men inte så mycket som vi behövde. Så vi drog vidare upp på Galgberget för att leta lite till. Efter ett tag spårade vi ur totalt och sprang mest runt mellan bokarna och fjantade oss och pratade "stabiska". (Stabiska är det språk staben pratar under nollningen för er som missat det)

Tror förresten jag glömt av att nämna exkursionen vi var ute på i förra veckan. Lade upp massa bilder på facebook men skrev aldrig något här... Vi var ute i skogen men Magnus Möller och letade spår. Hittade spår från alla möjliga djur men inte bjärv som vi hade hoppats på ;) Bjärven finns nog bara i Storlien tror jag. Det var i alla fall den bästa exkursionen vi varit på tror jag. Några av oss hade turen att få se vildsvin på nära håll. Jag hade bara turen att få se vad vildsvinen lämnat efter sig.... Fast det bästa på hela exkursionen var nog ändå lunchen! Jocke hade med sig bord och stolar, Patrik bjöd på glögg fast han själv inte dricker glögg och killarna lagade faktiskt mat på plats. Pulvermos och stekt falukorv. Med sig hade dom även senap, ketchup, lingonsylt och bostongurka. Allt som behövs för en lyckad dag i skogen! Och som grädde på moset bjöd Magnus på lokaltillverkad hjortkorv. Smaskens! Han var så imponerad av vår klass att jag fick lova att skicka lunchbilderna till honom sedan så att han kunde visa nästa års naturvådsettor ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar